Ir al contenido principal

JON MIRANDEREN IKUSPEGIA

 JON MIRANDEREN IKUSPEGIA
"Jakin" aldizkaritik harturiko hainbat pasarterekin.


 
Jon Mirande Aipharsorho (Paris, 1925 azaroaren 10 - Paris, 1972 abenduaren 28) euskal idazlea izan zen, XX. mendeko olerkari esanguratsuenetakoa.

Parisera lanera joandako zuberotarren semea, 1944 urtean Frantziako Finantza Ministerioan hasi zen itzultzaile lanetan, eta ogibide bera bizitza osoan mantendu eta gorrotatuko zuen. Ez zuen inoiz lanpostuan gora igotzeko asmorik azaldu eta bere aisia literaturari eskaintzen zion. Hogei bat hizkuntza zekizkien, eta hizkuntza zeltetan espezialista zen. Europako hizkuntza gutxituen alde hainbat lan idatzi zituen, eta Bretainieraren akademiako kide izatera iritsi zen. Bere pentsamoldearen oinarri Richard Spengler eta Friederich Nietzche hartuta, kristautasunaren eta demokrazia liberalaren aurka zibilizazio europarraren defentsa egiten zuen. Bere burua nazi moduan definitzen zuen, eta artikuluren batean Adolf Hitlerekiko miresmena agertu izan zuen.Hasi-hasieratik Mirandek argi jokatu zuen: literatur molde berriak ekarri zituen, jelkideak zafratu, eta eskuin muturreko antidemokrata zela esan zuen.
Mirande bera, antisemita bezala definitzen zen.Bere ustez, guztiek dakite arrazak badirela, beltzek ez dutela zurien balio bera. Arrazek kromosoma desberindak dituztela eta nahaskeriak hondamendia dakarrela.


Miranderen herria, burgoi, azkar eta krudela, jaunen arrazakoa, mitologia nazi-germaniarraren transposizioa da. Frantziako eskuinmuturreko eta nazien formulazioak inportatu zituen. Euskal odola inoiz ukanen ez duten balizko beltz euskaldunen aurka idazteko : beltzak zuriak baino gutxiago direla, eta zibilizazioen gainbeheraren lehen arrazoia garbitasun arrazialaren galtzea omen da. Beraz, nazionalistek garbitasun antropologikoa babestu behar dugula erranen zuen.

Bere ikuspuntutik, euskaldunak europar jatorrizko herrien artean kokatu zituen eta beraien historia "ario" mitifikatua gureganatu.Jatorriz, euskaldunak direla zihoen lehen populuetarikoak, munduaren ikusmolde paganu eta magikoa zuten sartaldeko herri-aztien partaideak; paganismoaren gureganatzea eta erreferentzi zeltaiko ugariak aldarrikatzen zituen.

Harek honako hau zihoen juduetaz: " Ez dut eiki erran nahi juduei oldartu zaizkien antisemiten artean, Frantzian, Alemanian edo bertze errialdeetan, gizerhaileak edo sadikoak izan ez direla... bai eta, dudarik gabe, mozkorti, ohoin, pederastak eta bertze bizimodu guztiak ere - errseuma eta alderdi orotan bezalaxe"

Gure idazle historikoa, nagazionista zen , eta juduen masakrea legenda hutsa zela zioen.

Hala nola ere, aitortu zuen Adolf Hitlerren bidetik zihoala, edo bederen, Rosenberg-en atzetik:
"Alfred Rosenberg batek ere, gizon , pentsalari, eta idazle bezala, orainaldiko Sartre eta Sartretxoak oro bezainbat balio duela..."

Jakina, Rosenberg partidu naziaren filosofo eta teoriko nagusia zen.Mirandek oso hurbilak zituen Rosenberg-en aukera ideologikoak, hau da "lurra eta odola"; oso urruntak aldiz, Strasser anaien "nazionalismoa eta sozialismoa".

Naturan, zioen, ez da arrazen eta jendeen arteko berdintasunik; natura aristokratikoa da, arraza batzuek besteak baino gehiago dira eta gizon batzuek beste pertsona guztiak baino gehiago. Indartsuenek gobernatu behar dute, eta kitto.Demokraziaren oinarriak juduen bihurrikerian eta koldartasunean aurkitzen zirela pentsatzen zuen, eta juduek arraza europarraren garbitasuna endekatzen dutela diruaren bidez herrien odola zurgatuz.

Mila aldiz esan zien jelkideei gerran gaizki hautatu zutela eta Errepublikarekin huts politiko eta arrazial ikaragarria izan zela. Gero, ETA ageri zenean eta batez ere marxismoari hurbildu zenean, garbi utzi zuen hori ez zela bere bidea; gehiago dena, lagun izandako Federiko Krutwig Sagredo mendratzeko bota zion euskal odolik ez zuela, eta ez zuela eskubiderik euskaldunon borroka zuzentzeko.Urte haietan ETAk esana zuen naziotasuna hizkuntzak finkatzen zuela eta ez batere arrazak. Mirandek ezin izan zuen honako hau inolaz ere onartu. Horregatik hainbeste goraipatu zuen biolentzia armatua bere garaietako Euskal Herrian gihartu zenean, ETAren bidez, Mirandek ez zuen batere lagundu. Aldendu zen, bere biolentzia ez baitzen ahulena eta koldarrena, baizik eta jaunena eta arrazarena. Odola eta lurra, horra Miranderen borroka armatuaren oinarriak;euskaldun "gudu-zalduntza" bat nahi zuen.
"Euskaldunei premia dituten endarekiko gehiagotarzun komplexu eta indarrezko ideal hoien emaiteko biderik egokienetarik bat, gudu -zalduntza berri baten kreatzea lizatekela uste dut.Bidenabarr euskaldunon odolgarbitarzunaren begiratzeko ardura luke zalduntza horrek"

Spengler eta Nietzscheren jarraitzaile sutsua zen. Spengler-ek giza historiaren morfologia famatu bat egin zuen eta han, ekialdea eta mendebaldea kontrajartzen dituenean, Errusia ez da mendebaldean sartzen; baina Spenglerrentzat Espaina ere ez da mendebaldea:Euskal Herria mendebalde bikainaren parte egiten duen mendebalde horretako herri zahar jatorra; Espainia mendebaldetik kanpo geratzen da bere iritziz, beste kontinente kultural bat da ( "Afrika Ebron hasten da...")

Comentarios

Entradas populares de este blog

La idea de España en el Nacionalsocialismo

La idea de España en el Nacionalsocialismo De entrada hay que dejar bien claro que somos "nacionalsocialistas" y no "nacionalistas-sociales"; el Fascismo puede ser un "nacionalismo-social"; el franquismo pudo ser un "nacionalismo-social"; la extrema derecha, desde Piñar a Ynestrillas, puede ser (y es) un "nacionalismo-social". Pero nosotros no somos fascistas, ni franquistas, ni ultraderechistas. Compartimos con ellos algunos valores esenciales, no vamos a negarlo (como suelen hacer ellos cuando se refieren a nosotros), pero nosotros no somos "nacionalistas-sociales" sino "nacionalsocialistas" haciendo notar el matiz que nos diferencia en nuestra definición, "nacional" es adjetivo y "socialista" es sustantivo. Nuestro socialismo se caracteriza por tres cosas: 1) La preeminencia absoluta de los derechos e intereses de la comunidad, sobre cualesquiera otros derechos o intereses indi

Nacionalsocialismo Vs Strasserismo

El ex socialdemócrata Otto Johann Maximilian Strasser era el hermano más pequeño de Gregor. Su comportamiento político fue errático. Había estado afiliado al SPD (Socialdemocracia alemana). Se opuso a las maniobras de la derecha en la primera mitad de los años 20 y solamente empezó a colaborar con el NSDAP a partir de la refundación del partido en 1925.  Se integró en la coalición llamada "Strasserista" junto a su hermano y Joseph Goebbels. La fracción mantuvo la iniciativa de reforma de los 25 puntos del NSDAP hasta la Conferencia de Bamberg en la que Goebbels se alineó definitivamente com Hitler y G. Strasser renunció a sus propuestas. Solamente O. Strasser siguió sosteniendo posturas filo liberal-marxistas utilizando la editorial berlinesa que controlaba, la Kampfverlag, a partir de la cual interpretó el nacionalsocialismo a su manera. La empresa había sido constituida en 1926 por los hermanos Strasser en el momento en el que Gregor decidió abandonar su trabajo pro

Antropología, serología y genética de Euskal Herria

"Ni la raza ni el idioma vascos son extraños en el occidente europeo por que se les ve emerger de la raíz misma de la europeidad" Bernardo Estornés Lasa Podría decirse que, en términos generales, existe un llamativo contraste entre la escasa divergencia del registro arqueológico de los territorios vascos desde la Prehistoria con relación al reto de áreas de la Europa sudoccidental y la imagen de grupo humano "aislado" que representan las poblaciones vascas desde que se tiene conocimiento histórico de ellas frente a los conjuntos étnicos de las zonas adyacentes. Pareciera que, al menos desde la perspectiva arqueológica, unos ingredientes tan poco disímiles hayan preparado "platos" tan distintos. Es posible que el proceso etnogenésico que ha dado lugar a la nación vascona esté codificado en los penetrales de una lengua sin relaciones claras de parentesco y en la estratigrafía arqueológica de Euskal Herria, pero continúa siendo todavía a